یاشاسین باغیمسیز آذربایجان

YAŞASİN TAM BAĞIMSIZ AZƏRBAYCAN

یاشاسین باغیمسیز آذربایجان

YAŞASİN TAM BAĞIMSIZ AZƏRBAYCAN

سرآغاز شونیسم فارس در ایران

ما ترکان نه تنها همچون قارچ های یکروزه در ایران جوانه نزده ایم ، بلکه ملّتی با بیش از 25 میلیون جمعیت و ریشه ای چندین هزار ساله در منطقه سکونت خود هستیم.ما صاحب زبانی قدرتمند و زیبا و فرهنگ و ادبیاتی بسیار غنی هستیم که پشتوانه عظیمی برای ملّت ما محسوب می شود.

چرا ما از هویت(کیملیک) و دارایی فرهنگی(وارلیق)خود بی خبر هستیم ؟

و آنچه را از تاریخ ایران میدانیم اکثراً در جهت تحقیر ملت و فرهنگمان است؟

جواب را باید در 80 سال سیستم حاکم شونیسم فارس که ارمغان رژیم پهلوی است جست.

شونیسم یعنی اعتقاد به برتری نژادی و یا حقوقی ملتی بر ملت دیگر.با کنار رفتن قاجاریه یا آخرین حکومت ترک در ایران،رژیم نژادپرست پهلوی با نقاب وحدت ملی ولی در اصل برای خدمت به اربابان خارجی خود تمرکزگرایی(سانترالیسم)افراطی و یکسان سازی اجباری هویتی _ فرهنگی کشور کثیرالملله ایران را در دستور کار خود قرار داد.طبق سیستم جدید شونیسمی،ایران یعنی تنها سرزمین ملت فارس و دیگر ملتهای ترک،کرد،عرب،بلوچ و ... باید از صحنه فرهنگی،سیاسی ایران محو می شدند .

دلیل استعمارگران خارجی به خصوص انگلیس برای این سیاست نیز ایجاد قدرتی یکپارچه به عنوان سدی در مقابل رقیب استعماری روسیه (که به تازگی سیاستهای ضد سرمایه داری را نیز پیشه کرده بود.)و ساده کردن بازی های استعماری خود در منطقه وجود داشت.اول خاطره تلخ اروپاییان از دولت مقتدر عثمانی و دیگری ترس از پیشرو بودن ملت ترک آذربایجان در حرکات روشنفکری و ضد استعماری بود چرا که آذربایجان در آن زمان در نتیجه ارتباط زبانی ملت ترک آذربایجان و آزادیخواهان آذربایجان همزبان خود در آنسوی رود آراز و ترکیه دروازه ورود اندیشه های نو و آزادیخواهی به ایران بود.

این دوران مقارن بود با عصر نظریه های نژادپرستانه به خصوص تئوری ساختگی نژاد برتر در اروپا که دستاویز استثمارگران شده بود. این تئوری های نژاد پرستانه ساخته و پرداخته اروپاییان در ایران منبع الهام و تغذیه برای عدهای روشن فکر جیره خوار دربار پهلوی گشت تا با این رژیم در نابودی ملّت های غیر فارس همراه گردند.

حکومت مرکزی نابودی فرهنگی ملّت ها را به نسل کشی ترجیح داد ، هر چند که در مواردی نیز جنایت و خونریزی را بر این ملّت ها روا داشت.

فعالیت های شونیستی در این دوران عموماً در قالب ایده های پان ایرانیستی صورت می گرفت. پان ایرانیست ها طرفدار ایجاد ملت واحد ایرانی از طریق نابودی هویّت ملّت های غیر فارس و فارس سازی اجباری آنها هستند. از این رو است که پایان ایرانیست ها (شونیستها) به نازیهای ایران نیز معروف گشته اند .

مرامنامه شونیسم فارس را می توان در نژاد پرستی  ، ترک ستیزی و عرب ستیزی ، اسلام ستیزی ، باستان گرایی ، تبلیغ دین زرتشت خلاصه کرد.

اگر چه جرقّه های شونیسم فارس قبل از رژیم پهلوی و تحت تاثیر غربیان در ایران زده شده بود ولی ارتقاء آن در حد یک سیاست حکومتی از زمان رضا شاه شروع شد. از بنسنگذاران باستانگرایی و شونیسم آریایی نیز می توان از آخوندزاده ، جلالدّین میرزای قاجار ، میرزا ملکم خان و در نسل بعد ، سید حسن تقی زاده ، کاظم زاده ایرانشهر تبریزی ، محمود افشار ، احمدکسروی ، تقی ارانی ،  بهار ، زضازاده شفق ، محمدعلی فروغی ، جواد شیخ السلام زاده یحی ذکاء و ... نامبرد.

منبع:

ترکها و ایران (موجودیت و راهمان)

نشریه دانشجویان آذزبایجانی دانشگاه علم و صنعت ایران

نظرات 5 + ارسال نظر
رضا جمعه 1 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 06:38 ق.ظ

بیبین رضاشاه سگش به تجزیه طلبایی مثل توشرف داشت بچه هیچ کسم مثل رضاشاه به آذربایجان خدمت نکردمن خودم فارس نیستم گیلکم اما این مزخرفات روکه تووامثال مثل توی نامردوطن فروش بی همه چیزمیگن ذره ایی باورندارم مگه شادروان حضرت استادشهریارکه خداروحش روشادکنه کم شعربه فارسی گفت؟یاهمشهری من مرحوم استادمعین کم به زبان فارسی خدمت کرد؟بیبین بچه فارس هاهم مثل ترکهاوماگیلکهاوترکمنهاوعربهاوکردهاولرهایه بخشی ازامردم یران هستندوخداوکیلی به هرکسی بدکرده باشن بشماترکهاهیچ بدی نکردن زبان فارسی زبان معیاراین مملکته ازدوره های کهن تابحال خودقاجارهم که ترک بودن زبان رسمیشون فارسی بودراستی بچه عضوکدوم گروه تجزیه طلبی؟ببین کوچولوزیادبه وعده های رییسات دلنبندوقتی تاریخ مصرفت تمام شدمثل یه آشغال نبندازندتوسطل زباله!راستی دقت کردی این مقاله روبه فارسی نوشتی؟خداییش دلم برات سوخت چون راه احقاق حق پایمال شده تجزیه طلبی ونوکربیگانه شدن نیست راستی جوجه پدراتم قبل اسلام همشون پیروحضرت زرتشت بودنداگه نمیدونستی این روبدون-لعنت برهرچی تجزیه طلب حرومزاده نوکراجنبی

مری دوشنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 12:40 ق.ظ

گیلک خفه شو. ما در مورد بی پدرا حرف نمیزنیم که خودتو قاطی کردی
یاشاسین تورکلر

تحمل کنید چهارشنبه 17 خرداد‌ماه سال 1396 ساعت 12:15 ق.ظ

من آذریم . من از وقتى به دنیا اومدم تو غم و شادى بقیه ایران شریک بودم مهم نیست که چى فکر مى کنید در مورد ریشه تان دیلیمه یادان آپارمارام اما نا سپاسى هم نباید کرد من ایرانى هستم من ترک نیستم با ایران من ماهیت پیدا مى کنم ریشه ى افکار شما تا حدودى مربوط به دولت هایى مى شود که در صدد تجزیه کردن قدرت هاى داراى نفت هستند ( وقایع ٢١ آذر را مرور کنید ) وقایع اخیر منطقه که تجزیه با هر قیمتى داره انجام مى شه دقت کنید .
یاشاسین آذزبایجان یاشاسین ایران

[ بدون نام ] جمعه 19 آبان‌ماه سال 1396 ساعت 02:54 ق.ظ

شما یک مشت ادم وطن فروش خائن هستید

قارلی ساوالان یکشنبه 5 آذر‌ماه سال 1396 ساعت 06:43 ب.ظ

آذری فارص دات دا بی شرف دی
یاشاسین تورک ائلیم یاشاسین تورک دیلیم لعنت اولسون منحوس پهلویه لعنت اولسون گیلکه فارسا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد