یاشاسین باغیمسیز آذربایجان

YAŞASİN TAM BAĞIMSIZ AZƏRBAYCAN

یاشاسین باغیمسیز آذربایجان

YAŞASİN TAM BAĞIMSIZ AZƏRBAYCAN

دادگاه فرمایشی اصلاح طلبان و واکنش میر حسین موسوی-یونس شاملی

حقیقتاً نمایش مضحک محاکمه 100 تن از اصطلاح طلبان با آن وضع فجیع و با انواع واقسام توهین وتحقیر و سپس اعترافاتی از آن نوع، خود موضوع یک نوشتهء دیگری باید باشد.

موضوع دیگری که نمیتوان از نوشتن در حق آن دوری جست، کیفرخواستی است که دادگاه آخوندی برای اصلاح طلبان تدارک دیده است. متن کیفرخواست در واقع انعکاس استراتژی جناح اقتدارگرا، یعنی سید علی خامنه ایی در برخورد و مواجه با جناح رقیب و به اصطلاح اصلاح طلب هاست. اینک در این بیدادگاه و از طریق کیفرخواست مطرح، دانه های ریز را به اعتراف کشانده اند و بدین وسیله در تدرک فراهم کردن شرایط برای به زیر کشیدن دانه های درشت یعنی میر حسین موسوی، هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی هستند. جالب این بود که محمد ابطحی طی اعترافاتش اسم هر سه نفر را به میان می آورد، اما وزارت اطلاعات اسم هاشمی رفسنجانی را از صدای ابطحی حذف کرده است. به این می گویند صیغه احتیاط!

پاسخ میرحسین موسوی به این دادگاه قابل توجه است و مواضع اخیر وی، موسوی را باز هم بیشتر به شدت عمل علیه سید علی خامنه ایی کشانده است. شدت عملی که در آن درهای آشتی  جناحی چفت و بست بیشتری می خورد و راه بازگشت را بکلی مسدود می کند.

میر حسین موسوی در بیانیه شماره 10 خود می نویسد: "
دندان شکنجه‌گران واعتراف‌گیران دیگر به استخوان مردم رسیده است" وی در ادامه حتی مرگی را که در انتظار وی می تواند باشد نیز به سخره می گیرد: " آیا کسانی را که آرزوی شهادت در راه نورانی انقلاب اسلامی داشته‌اند به چیزی کمتر از آن تهدید می‌کنید؟". میر حسین موسوی در این بیانیه کوتاه به مسلخ کشیده شدن جمهوریت، بی آبرویی اسلام و سقوط اخلاق در کل نظام را هدف قرار میدهد و می نویسد: "آیا پس از به مسلخ بردن جمهوریت نظام، اسلامیت و آبروی آن را هم با این بی‌آبرویی‌ها هدف گرفته‌اید؟ تنها داوری قطعی وجدان بشری از مشاهدة دادگاه‌هایی اینچنین فرمایشی سقوط اخلاقی و بی‌اعتباری صحنه‌گردانان آن است."
میر حسین موسوی در برخورد با اعترافات، دست بالا را گرفته و از اعتراف کننده ها با جملاتی صمیمانه دلجویی کرده و محاکمهء شکنجه گران را در زمانی نزدیکتر وعده میدهد: "
برادران ما! غمگین نباشید. بدانید که مردم وضعیت شما را درک می‌کنند و می‌دانند که حفظ جان شما واجب‌تر از هر چیز دیگر است. زود خواهد بود که ملت محاکمه مرتکبین این فجایع را شاهد باشد و بازجویان و شکنجه‌گرانی که این‌گونه با جان و آبروی او بازی می‌کنند بشناسد."

کشاکش جناحها به مراحل حساسی تری نزدیکتر شده است. اجرای محاکم نمایشی تازه آغاز دسیسه ها از این نوع است که جناح خامنه ایی آن را تدارک دیده است. اینک زمان برای یک چاره جوئی جدی تر از سوی اصلاح طلبان فرا رسیده است. چرا که اگر اندکی دیر بجنبند، فاتحه آنان یکی پس از دیگری خوانده است. اندکی دقت عمل وزارت اطلاعات در برخورد با اعترافات ابطحی نشان میدهد که دانه ها، ریز و درشت، نه یک جا و یک زمان، بلکه بتدریج و با فواصل زمانی متفاوت و البته با حوصله کافی از میان برداشته شده و مفتضح خواهند شد. حذف نام هاشمی رفسنجانی از صدای اعترافات ابطحی آشکارا استراتژی گام به گام جناح سید علی خامنه ایی را به نمایش می گذارد.

از سوی دیگر اتهامات از نوع دخالت خارجی و کودتای مخملی که در بوق و کرنا تبلیغاتی رژیم، ذهنیت مردم را هدف قرار داده اند، بالهای تبلیغی جناح اصلاح طلب را می شکند و جهتگیریهای تازه حمایتی را از میر حسین موسوی می گیرد و وی را در پوست گردو قرار میدهد. میر حسین موسوی برای اولین بار در پاسخ به پرسش قلم نیوز بالهای فکری خود را متوجه حرکت حمایتی ایرانیان در خارج از کشور نمود و از آن تقدیر نمود: " در حرکت عظیمی که در سراسر جهان از سوی ایرانیان مقیم خارج در دفاع از مردم داخل کشور صورت گرفت، به طور محسوسی این فاصله‌گذاری نمایان بود و جا دارد از همه این هموطنان سپاس‌گزاری و تقدیر شود."

اگر جدلها تا کنون میان رهبران جناحها لفظی بود، اینک با اولین دادگاه فرمایشی برای اعتراف گرفتن، شکلی میدانی بخود گرفته است. اینک زمان اندیشه برای رهبران جنبش اعتراضی ودر صدر آن میر حسین موسوی جهت تعیین تکلیف با خود و با جمهوری اسلامی فرا رسیده است. 

 

مجله تریبون

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد