یاشاسین باغیمسیز آذربایجان

YAŞASİN TAM BAĞIMSIZ AZƏRBAYCAN

یاشاسین باغیمسیز آذربایجان

YAŞASİN TAM BAĞIMSIZ AZƏRBAYCAN

ملت بزرگ و تاریخ ساز ترک

به مناسبت گرامیداشت سالانه  سردار غیور ترک، بابک – تیرماه 1388

 

 بابک خرمدین قهرمان تاریخ ترکان ایران، و سردار دلیری بود که با "ظلم وظالم"  و با  "تجاوز و متجاوز"  مبارزه کرد، تا " ملت و سرزمینِ" اباء و اجدادی عصر خویش را از قهرِ قهاران،  جبر جباران، و  تجاوز متجاوزان، نجات دهد.  او، سرانجام نیز، با قبولِ افتخارِ شهادت، خون خود و یارانش را  تقدیم ملت بزرگ خویش کرد.  روحشان شاد، و  راه مقدسشان مستدام باد.

اینجانب  ضمن گرامیداشت یاد و نام این سردار مبارز، فرصت را مغتنم شمرده یادآوری چند نقطه  ضروری را به محضر ملت بزرگِ ترکانِ ایران،  بویژه خطه مبارز آذربایجان، بر خود وظیفه  میدانم:  

1- آنچه امروزه ملت بزرگ ترک در ایران شدیدا به آن نیاز دارد، اتحاد و یکپارچگی تمامى اقشار ملت ترک در  کشور، و همچنین اتحاد و همدلی تمام  سلایق و تفکرات بر محورِ "هویت طلبیِ ترک"  است.  این وظیفه ای است خطیر بر عهد عموم ملت، اعم از زن و مرد و پیر و جوان، بویژه اهلِ قلم  و صاحبانِ کلام،  که  این مهم را به منصه ظهور برسانند.

2- زبان هرملت، اساسِ فرهنگ،   و از همه مهمتر ضامن هویت و بقاء آن ملت است.  امروزه در ایران به ویژه خطه آذربایجان، بر عموم ملت ترک، علی الخصوص بر علما، دانشگاهیان، بازاریان،  و جوانان،  فریضه ای واجب است که،  در رسمی کردن زبان ترکی در سراسر مناطق ترک نشین ایران به طرق مختلفِ مدنی و معقول تلاش نمایند.

3- به گواهی تاریخ، سرزمین ایران  میراث اباء و اجدادِ ملل ترک  است  و در هر عصری ترکان ایران برای بقاء حاکمیت وهویت خویش جانفشانیها کرده اند.   از وجب به وجب خاک ایران،  بوی خون جوانان و شهیدان ملت بزرگ ترک بمشام میرسد، تاریخ گواه این مدعاست.   لذا بر فرد فرد ملت بزرگ ترک ایران حق است که میراث دار اجداد،  و حافظ  محصول، و حرمت دارِ خون شهدای خویش باشند.

4- به قضاوتِ تاریخ، ملت ترک،  ملتی مدنی و مدنیت ساز بوده است. در این راستاست که  تمامی فعالیتهای اجتمایی ملت بزرگ ترک، اعم از تجمعات، مراسم، اعتراضات،  میبایست در چهارچوب، اصولِ  مدنی، دموکراسی  و حقوق بشر باشد.

سرافراز باد ملت بزرگ و تاریخ ساز ترک

عزیزیم وطن یاخشى               گئیمه یه کتان یاخشی

 گزمه یه غریب اؤلکه             اؤلمه یه وطن یاخشى

علی رضا – نظمی افشار

11 / 4 / 1388  - کالیفرنیا . آمریکا 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد